Uppföljning

Vi följer upp hur det går för våra klienter efter avslutad behandling dels via enkäter som besvaras anonymt och dels via intervjuer. Dessutom har på senare år intresset vuxit bland studenter på Linköpings Universitet för att skriva C- och D-uppsatser om spelberoende. Här på vår sida kan du läsa en av dem, som även tar upp klienters upplevelse av att vara i behandling på Game Over.

Med tiden som insats

Rapport om resultatet av genomförda intervjuer med klienter som var i behandling för sitt dataspelande under perioden 2007 – 2010.  Intervjuerna innefattar 79 % av det totala antalet slutförda behandlingar och samtalen utfördes under hösten 2011 av Anne-Marie Axén, tidigare handläggare på socialförvaltningen, Linköpings Kommun. I intervjuerna uppger 60 % att de inte längre spelar och 33 spelar ibland.  Glädjande nog så uppger 79% av de intervjuade att de mår bra idag. Läs rapporten HÄR.

Kvinnors spelande

En rapport som bygger på intervjuer gjorda med 12 av de 14 kvinnor som hade varit på Game Over under perioden 2002 – 2009. Intervjuerna gjordes av Lena Jonsson och visar att kvinnorna har klarat sig bra. Ca. 75% av dem sa sig vara spelfria. Undersökningen ger en bild av hur kvinnorna och deras omgivning påverkades av spelandet – alltifrån ekonomiska skulder till kraftig påverkan på hälsan.

Det är just det att jag inser, att även om jag skulle vinna alla pengar som finns i hela världen, så skulle det inte vara nog! Jag skulle ändå fortsätta och i slutändan så förlorar jag allting. Just det här att man accepterar, att vissa tål inte tomater och jag tål inte spel. Alltså spelar jag inte.”

Läs rapporten HÄR.

Disconnected – D uppsats om dataspel

En uppsats skriven av Gustav Södling som studerat på socionomprogrammet, Linköpings Universitet. Gustav har bl.a. intervjuat tidigare klienter på Game Over som ger sin syn på spelandet och på behandlingen. Dessutom får du som läsare mer kunskap om problematiskt spelande i s.k. MMORPG-spel.
Läs mer HÄR.

Problematiskt datorspelande – en psykologexamensuppsats vid Lunds universitet.

Vår Psykolog Oskar genomförde en studie om problematiskt datorspelande tillsammans med en klasskamrat vid psykologprogrammet i Lund. Enkätsvar från 429 onlinespelare sammanställdes och analyserades i syfte att undersöka hur spelandet såg ut i gruppen, varför man spelar och i vilken utsträckning det eventuellt leder till olika typer av problem för individen. Uppsatsen innehåller också en beskrivning av datorspelande som aktivitet samt en genomgång av det rådande forskningsläget kring spelproblematik.
Läs uppsatsen HÄR.

Intervjuer av klienter inskrivna under perioden 2004 – 2006

Mona Pettersson Nacef  genomförde under sommaren 2007 en intervju-undersökning av klienters självupplevda resultat av behandlingen på Game Over. När det gäller spelandet så svarade 68 % av de tillfrågade att man var spelfri.  Den visar vidare att de flesta har uppnått en avsevärd förbättring då det gäller bl.a. det egna måendet och relationerna med familj och vänner. De som deltagit i intervjuerna var inskrivna på Game Over under perioden 2004 – 2006.
Läs mer om utvärderingen HÄR.

Uppföljning av samtal med dataspelande ungdomar och deras föräldrar

Ett antal intervjuer utförda av Ann-Katrin Johansson och Jenny Wahl sammanställda och med en avslutande betygsättning av behandlingen från familjerna.
Läs rapporten HÄR.

Uppföljning av behandling 07–09, Frågeformulär och svar

Under hösten 2011 har en enkätundersökning genomförts för att se hur utfallet av insatsen har blivit. Tidigare klienter har fått enkäten skickad till sig för att besvara den anonymt. Tiden som gått efter avslutad behandling varierar mellan ca 1,5 – 4, 5 år. Klienterna som svarat kommer från olika håll i landet och eftersom man har fått vara anonym, så går det inte att se varifrån de kommer,  som har besvarat enkäten. Men av de totalt 66 som genomförde behandlingen under de tre åren, så var 40 st från Linköping vilket motsvarar 61 % .
Läs hela rapporten HÄR.